Sådan gør du
- Før du kan søge økonomisk hjælp, skal du melde dig ledig på din første ledighedsdag. Det gør du ved at møde personligt op i Ungecenter Tårnbys reception mellem klokken 08.30 og 11.00.
- Meld dig ledige på Jobnet
- Du skal også ansøge om økonomisk hjælp digitalt senest 2 dage efter, du har meldt dig ledig i Ungecenter Tårnby
- Sørg for at vedlægge al relevant dokumentation
Husk dit MITID
Ansøgningen til uddannelseshjælp skal være udfyldt seneste to dage efter, at du har henvendt dig personligt i Ungecenter. Hvis vi modtager din ansøgning om uddannelseshjælp efter de to dage, så vil du først være berettiget til hjælp fra den dato du har afleveret ansøgningen.
Hvordan kan jeg melde mig ledig?
- Hvis du skal søge uddannelseshjælp bedes du komme senest 1 time før lukke tid.
Receptions åbningstider:
Mandag, tirsdag og onsdag kl. 10.00-14.00
Torsdag kl. 10.00 -17.00
Fredag kl. 10.00 - 13.00
Hvis du ønsker at søge ydelse, efter du har meldt dig ledig i Modtagelsen, foregår det via borger.dk.
Hvilken dokumentation skal jeg vedlægge?
Det er vigtigt, at du har følgende dokumenter klar, når du starter din ansøgning om, uddannelseshjælp eller enkeltydelse.
Årsag til ansøgning:
- Dokumentation for opsigelse/ophør af arbejde
- Seneste 3 måneders lønsedler
- Hvis du er gift, skal dokumentation for din ægtefælles indtægt og formueforhold vedlægges, da I har pligt til at forsørger hinanden
- Kontoudtog for dig selv og eventuel ægtefælle – de seneste 3 måneders posteringer for alle aktive bankkonti
- Boligudgifter – specifikation på husleje og seneste a conto regning på el
- Børneopsparing og dokumentation på betingelserne for udbetaling af denne
- Aktuel handelsværdi af bil/motorcykel/knallert og eventuel gæld i denne
- Aktuel depotværdi af aktier/obligationer
- Fast ejendom samt dokumentation for restgæld og lignende
- Pensionsordninger med oplysning om aktuel værdi og tilbagekøbsret (Din pensionsordning ses ikke som formue de første 6 måneder hvor du modtager hjælp)
- Andre løbende udbetalinger (for eksempel børnepension, tabt arbejdsfortjeneste med videre) Modtager du midlertidig invalidepension skal du vedlægge afgørelse fra dit forsikringsselskab
- Såfremt du har haft ophold uden for Rigsfællesskabet de seneste 10 år, skal du vedsende dokumentation på varighed og formål
- Anden relevant dokumentation
Hvad sker der, når jeg har søgt?
Ydelsescenteret tilstræber så hurtig sagsbehandling som muligt efter ydelsescenteret har modtaget alle nødvendige oplysninger og relevant dokumentation i sagen.
Du vil få svar på din ansøgning i din digitale postkasse. Er du fritaget fra Digital Post, vil du modtage dit svar per brev.
Når du har meldt dig ledig og søgt om økonomisk hjælp, bliver du indkaldt til en visitationssamtale, som du vil få via din digitale postkasse. Herefter er forløbet forskelligt alt afhængig af din alder, uddannelse og tilknytning til Danmark.